KARTA DUŻEJ RODZINY SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYULGOWE PONIEDZIAŁKI SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYKINO Z RODZINĄ SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYOFERTA DLA FIRM SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
 

Cała prawda o Szekspirze

Film w reżyserii Kennetha Branagh’a to portret ostatnich trzech lat życia Williama Szekspira, kiedy artysta opuszcza Londyn, by wrócić na łono rodziny w Stratford nad rzeką Avon. Po stracie syna, próbuje tam odbudować swe relacje z żoną oraz córkami, a także uporządkować swą spuściznę. Branagh wspólnie ze scenarzystą (Benem Eltonem) przedstawiają wydarzenia z życia mistrza, które są powszechnie znane, ale także – na podstawie pochodzącej z tamtego okresu twórczości Szekspira – próbują wypełnić luki w jego biografii.

W 1613 roku, po wielkim pożarze, który strawił budynek Globe Theatre podczas prac nad pierwszą inscenizacją sztuki Szekspira „All is True” („Życie Henryka VIII”), załamany artysta wraca do Stratford. Pracując przez ostanie dwadzieścia lat w Londynie, nieczęsto miał okazję spotykać swych najbliższych – żonę Annę (Judi Dench) oraz córki – Judith (Kathryn Wilder) i Susannę (Lydia Wilson), toteż ich reakcja na jego powrót wcale nie jest entuzjastyczna. Szekspir, zrozpaczony śmiercią syna Hamneta (Sam Ellis), stara się odnaleźć równowagę, pracując nad ogrodem poświęconym synowi.

TWÓRCY FILMU:

Reżyseria: KENNETH BRANAGH

Scenariusz: BEN ELTON

CIEKAWOSTKI:

  • Kenneth Branagh wspólnie ze scenarzystą Benem Eltonem przedstawiają wydarzenia z życia mistrza, które są powszechnie znane, ale także – na podstawie pochodzącej z tamtego okresu twórczości Szekspira – próbują wypełnić luki w jego biografii.

  • Szekspir fascynuje Kennetha Branagha od dziesięcioleci. Ta miłość do jego twórczości i tajemnic biografii sięga nastoletnich lat Branagha. Warto przypomnieć, że uformował on coś na kształt trupy aktorskiej, która od lat wystawia sztuki Szekspira oraz je ekranizuje. Pośród artystów znajdują się m.in. Judi Dench i Ian McKellen, których również zobaczymy w filmie.

  • Branagh i Ben Elton (scenarzysta filmu) – zupełnie tak, jak Szekspir przedstawiał swych bohaterów – pokazują nam pogłębiony, kompleksowy portret człowieka, który swoimi dziełami nadał literaturze nowy bieg. Całość opowiedziana jest jako ciepła i pełna zgryźliwego humoru opowieść rodzinna, ale także historia detektywistyczna i subtelna refleksja nad poświęceniem życia sztuce.

  • Nie będzie niespodzianką, że w swoją pierwszą podróż autostopem szesnastoletni Branagh wybrał się do Stratford nad rzeką Avon. Oglądał sztuki w Royal Shakespeare Theatre. – Odwiedziłem też wszystkie zakątki miejsca urodzenia Szekspira – mówi aktor i reżyser – Fascynowało mnie dosłownie wszystko.

  • Aby opowiedzieć „Całą prawdę o Szekspirze”, twórca wybrał mało znaną część jego życia – lata, w których po spłonięciu Globe Theatre w 1613 roku Szekspir wrócił do Stratford, gdzie trzy lata później umarł. Oto Szekspir wraca do swej rodziny – żony Anny i córek – którą tak naprawdę ledwie zna. Rodzina wciąż mierzy się ze śmiercią Hemneta, syna Szekspirów, który zmarł dziesięć lat wcześniej w wieku jedenastu lat.

  • - To raczej mało zbadany okres w życiu Szekspira, a bardzo wiele się wtedy wydarzyło – mówi Branagh – Oczywiście, wiele z tego, co o nim wiemy, to spekulacje, ale na podstawie tego, co wiemy na pewno, można odtworzyć te wydarzenia.

  • Branagh i Ben Elton przyjaźnią się od lat, od lat też rozmawiali o wspólnym filmie na temat Szekspira. I chociaż Elton zagrał jedną z ról w „Wiele hałasu o nic” w reżyserii Kennetha Branagha, z planów nic nie wyszło. Wszystko zmieniło się, kiedy Branagh wziął udział w jednym z odcinków serialu komediowego Eltona „Upstart Crow” o życiu Szekspira właśnie. To Branagh zapytał Eltona, czy jest gotowy na zrealizowanie ich wieloletniego planu. – Zacznij myśleć o emeryturze Szekspira – rzucił w rozmowie telefonicznej Ken – mówi Ben Elton – Oto człowiek rozmyślający nad upływem czasu, swoją spuścizną. Nad swoim miejscem w rodzinie, o miejscu rodziny w jego życiu. To ktoś, kto wraca w miejsce, gdzie wcale nie jest szczególnie oczekiwany, jest kimś trochę obcym – taki był punkt wyjścia do naszego filmu.

  • - Wszystkie późne sztuki Szekspira opowiadają o utracie dzieci albo niemożliwości ich pogodzenia się z rodzicami – mówi Branagh – Napisał mnóstwo sztuk na temat utraty dziecka. W utworze „Życie i śmierć króla Jana” pojawia się np. smutny passus „Smutkiem wypełnia się pokój od nieobecności mego dziecka”. W tych późnych sztukach powraca także wątek pragnienia scalenia rodziny, odnowienia jej, odbudowania. Napisał też wiele sztuk, których bohaterami są bliźnięta. Wszystko to wydaje się bardzo osobiste.