KARTA DUŻEJ RODZINY SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYULGOWE PONIEDZIAŁKI SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYKINO Z RODZINĄ SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYOFERTA DLA FIRM SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
 

Biały cień

W Tanzanii, Kenii i Kongo albinosi traktowani są jak lukratywny towar. Szamani płacą fortunę za części ciała i narządy dotkniętych bielactwem Afrykańczyków, wierzą bowiem, że sporządzone z nich amulety przynoszą szczęście i dobrobyt. Alias jest młodym albinosem z tanzańskiej wioski. Po tym, jak zostaje świadkiem brutalnego morderstwa swojego ojca, również albinosa, matka wysyła go do miasta, by tam poszukał schronienia. Trafia pod opiekę wuja, ale zawiedziony ulicznym życiem przenosi się do chatki na obrzeżach miasta, w której żyje grupa podobnych do niego dzieci. Tam przekonuje się, że nie sposób uciec przed swym genetycznym dziedzictwem i tylko akceptacja tego faktu może dać mu szansę na osiągnięcie fizycznej i duchowej równowagi. Reżyser konsekwentnie nie trzyma się jednego stylu - niektóre sceny filmuje z surową, dokumentalną precyzją, by kolejnym ujęciom nadać ton impresjonistyczny. Dynamiczna kamera, nieoczekiwane retrospekcje i niepokojące głosy spoza kadru nie pozwalają widzowi poczuć się bezpiecznie.

13 stycznia 2015 roku tanzański rząd postanowił zabronić praktykowania czarów, by powstrzymać ataki na albinosów, których organom przypisywane są magiczna moce - pisze agencja AFP, cytując rzecznika ministerstwa spraw wewnętrznych. Rozpoczęła się operacja specjalna o nazwie >Koniec z zabójstwami albinosów

Noaz Deshe:

"Kiedy przygotowywałem się do prowadzenia warsztatów w Dar Es Salaam, usłyszałem o porwaniach albinosów we Wschodniej Afryce. Zdecydowałem, że muszę nakręcić o tym film: prawdziwą kronikę życia młodego człowieka, za którego głowę wyznaczono cenę. Osoby, która w obliczu pewnych wydarzeń nagle zdaje sobie sprawę ze swojej zagrażającej temu życiu kondycji. Okoliczności sprawiają, że Alias doświadcza zwierzęcej strony swojej natury - reaguje instynktownie na każdy alarm. Musi zaakceptować samotność, a marzenia traktować jak przyjaciela, który pozwala przetrwać w złym świecie. Poszczególne elementy fabuły opierały się tylko na tym, co główny bohater jest w stanie zrozumieć z otaczającej go rzeczywistości i skleić w jakąś całość, informacje związane z polityką czy kulturą miały być podawane za pomocą sensualnej formy. By pracować w ten sposób musieliśmy stać się nie zajmującymi uwagi, szybko poruszającymi się ludźmi stamtąd, pewnymi, że wszyscy wokół nas są bezpieczni i że się nie boją."

"Czy casting był trudny - i tak i nie. Wybieraliśmy ludzi z ulicy. Z moim współpracownikiem Hashimem Rubanzą chodziłem na targ rybny. Pewnego dnia patrząc na sprzedawców ryb, zlokalizowaliśmy ich szefa, mężczyznę siedzącego na stołku w otoczeniu rybaków, ustalającego z nimi ceny. W sposób naprawdę widowiskowy kontrolował tłum wokół siebie. Był urodzonym performerem. Zaprosiliśmy go na przesłuchanie i w rezultacie zagrał w filmie jednego z zabójców.

Gdy porównujesz Tanzanię z innymi krajami afrykańskiego kontynentu - to spokojne miejsce. Reżim jest stabilny. Wcześniej utrzymywali dobre stosunki z Rosją i wprowadzali w życie idee socjalizmu. Ale czary to charakterystyczna i silnie zakorzeniona w ich kulturze tradycja. Nie wszyscy czarownicy są źli. Część z nich pomaga chorym, stosując medycynę alternatywną. Oficjalnie problem porwań albinosów pojawił się jakieś dziesięć lat temu, ale gdy zapytasz ludzi w Dar - to znacznie starszy proceder. Z ostatnich raportów dowiedzieliśmy się, że rozpoczął się rabunkiem grobów, następnie zaczęło dochodzić do morderstw. Mimo że akcja filmu rozgrywa się w Tanzanii, problem dotyczy też innych krajów: Mozambiku, Kenii, Ugandy, Nigerii, Republiki Południowej Afryki. To osadzona w regionalnych realiach, fikcyjna historia oparta na faktach. Role, jakie grają w filmie ludzie, są bliskie ich realnemu życiu. Jeden ze filmowych bandytów jest w rzeczywistości budzącym strach policjantem, który stosuje tortury, by uzyskać zeznania. Niesamowity Hamisi Bazili, który wcielił się w rolę Aliasa, nosi na sobie podobny emocjonalny bagaż jak odgrywana przez niego postać. W rzeczywistości musiał uciekać z wioski, by znaleźć bezpieczną przystań w dużym mieście. To był prawdziwy prezent od losu, że go znaleźliśmy! Kiedy zagrał w filmie miał 15 lat, teraz ma 18 i chce się uczyć."

"Kwestia formy - jedyna techniczna decyzja, jaką musiałem podjąć, dotyczyła wykorzystania wszelkich dostępnych narzędzi, by wiarygodnie oddać realia. Nie wiedziałem, co to właściwie będzie oznaczać, oprócz tego, że chodzi o brak synchronizacji, który przejdzie w synchronizację. To bardzo subiektywne. Ale w oparciu o intuicję, badania i mnóstwo zebranych faktów - wiele rzeczy znalazło właściwą formę. Muzyka w filmie pokazuje duchową i fizyczną sytuację Aliasa, jest echem jego charakteru. Podobnie z eksperymentalną narracją - miała otwierać zmysły i prowokować pytania."

Nagrody:

14. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty - Nagroda Publiczności oraz GRAND PRIX w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty;

MFF w Wenecji 2013 - nagroda Luigiego De Laurentiisa dla najlepszego debiutu,

Andrey Tarkovsky International Film Festival 2014 - najlepszy reżyser;

MFF w Durbanie 2014 - najlepszy reżyser;

East End Film Festival (Wielka Brytania) 2014 - najlepszy film;

Festiwal Filmowy w Monachium 2014 - CineVision Award - specjalne wyróżnienie;

MFF w San Francisco 2014 - New Directors Prize - specjalne wyróżnienie jury;

Transylwania MFF 2014 - specjalne wyróżnienie jury;

Auteur Film Festival w Belgradzie 2014 - najlepszy reżyser