KARTA DUŻEJ RODZINY SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYULGOWE PONIEDZIAŁKI SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYKINO Z RODZINĄ SPRAWDŹ SZCZEGÓŁYOFERTA DLA FIRM SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
 

BUNTOWNICY KAMERY

Przegląd Buntownicy Kamery Czechosłowacka Nowa Fala to filmy znane, nagradzane na festiwalach na całym świecie i cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem kinomanów, ale także niszowe produkcje artystyczne, często eksperymentalne, bardzo istotne pod względem oddziaływania na kulturę i sztukę europejską. To również filmy, które z przyczyn polityczno-ideologicznych zostały zmarginalizowane. W ramach przeglądu zobaczymy 8 filmów, z których każdy jest legendą i mistrzowskim dziełem.

Zapraszamy do kina SOKÓŁ od 3 do 9 lutego 2017

bilety: 10 zł

karnet: 45 zł (7 filmów) + DVD z filmem gratis!

3.02 g. 18:00

Ja, Julinka i koniec wojny g. 18:00                      

Rok produkcji: 1965

Czas: 131 '

Reżyseria: Karel Kachyňa

Obsada: Zdeněk Lstibůrek, Naděžda Gajerová, Vlado Müller, Gustáv Valach, Iva Janžurová, Jurij Nazarov, Karel Kachyňa

Wiosna 1945 roku, mała wieś na Morawach. Olin to 12-letni outsider, który nie znajduje wspólnego języka z rówieśnikami. Jego prawdziwymi przyjaciółmi są zwierzęta – psy i konie – i to z nimi spędza większość czasu. Wojna chyli się ku końcowi, gdy surowy ojciec Olina dowiaduje się, że Niemcy będą rekwirować zwierzęta. Wysyła chłopca do lasu z klaczą Julinką, by znalazł dla niej kryjówkę. Napotkani Niemcy natrafiają na Olina i zabierają klacz. Chłopiec postanawia za wszelką cenę odzyskać przyjaciółkę…

Reżyser maluje w swym filmie świat dorosłych oglądany oczami dziecka. To świat niezrozumiały, okrutny, pełen przemocy, a jednocześnie fascynujący.

Nagrody: Nagroda główna na festiwalu w argentyńskim Mar del Plata

4.02 g. 18:00

Miłość blondynki                               

Rok produkcji: 1965

Czas: 80 '

Reżyseria: Miloš Forman

Obsada: Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Menšik, Ivan Kheil, Jiří Hrubý

Andula mieszka w maleńkiej osadzie fabrycznej w hotelu robotniczym. Codzienną monotonię przerywa wiadomość o zakwaterowaniu w pobliżu jednostki wojskowej. Jakież jest rozczarowanie dziewcząt, gdy na wieczorku zapoznawczym okazuje się, że wojskowi to grupa czterdziestoletnich rezerwistów. Na szczęście do tańca przygrywa zespół, a wśród muzyków jest młody pianista Milda. Skuszona jego obietnicami miłości, Andula szybko odwzajemnia uczucie. Dopiero podróż w ślad za Mildą do Pragi uświadomi jej, jak naiwne były wielkie marzenia…

Znakomite dzieło Formana, zrealizowane w stylu paradokumentalnym, ze śmiałymi jak na owe czasy scenami erotycznymi, w którym reżyser przenikliwie, ale jednocześnie ciepło i z sympatią przygląda się swoim bohaterom.

Nagrody: Nagroda CIDALC na festiwalu w Wenecji, 1965

Nominacja do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, 1967

5.02 g. 18:00

Pociągi pod specjalnym nadzorem                

Rok produkcji: 1966

Czas: 92 '

Reżyseria: Jiří Menzel

Obsada: Václav Neckář, Jitka Bendová, Vladimír Valenta, Libuše Havelková, Josef Somr

Ikoniczne dzieło czechosłowackiej Nowej Fali i jedna z najciekawszych adaptacji literatury Bohumila Hrabala.

II wojna światowa. Młodziutki absolwent szkoły kolejarskiej Miloš Hrma rozpoczyna swoją pierwszą pracę na małej stacji kolejowej. Wojna i polityka nie należą do jego kręgu zainteresowań, jego uwaga skupia się raczej wokół kobiet, szczególnie młodziutkiej konduktorki Mášy. Swą nieporadność w kwestii kontaktów z płcią przeciwną przeżywa wyjątkowo boleśnie, obserwując poczynania starszego kolegi - dyżurnego ruchu, wytrawnego kobieciarza Ladislava Hubički.

„Pociągi pod specjalnym nadzorem” mają charakter nastrojowej groteski, w której proste życie zwykłych ludzi przeplata się z wydarzeniami komicznymi, heroicznymi i tragicznymi.

Nagrody: Oscar za najlepszy film nieanglojęzyczny w 1968 roku (jako drugi w historii film czechosłowacki)

6.02g. 18:00

Palacz zwłok                                                           

Rok produkcji: 1965

Czas: 70 '

Reżyseria: Ivan Passer

Obsada: Karel Blažek, Zdeněk Bezušek, Věra Křesadlová, Jan Vostrčil, Jaroslava Štědrá, Vlastimila Vlková

 

Petr i Karel, znajomi, którzy wspólnie pracowali w konserwatorium, spotykają się po dziesięciu latach. Petr odnosi sukcesy i ma piękną dziewczynę Štěpę, która towarzyszy mu na spotkaniu. Karel zarabia grając na pogrzebach i skupia się na życiu rodzinnym. Zaprasza parę do swojego nowego domu i przedstawia całej rodzinie. Zderzenie dwóch światów głównych bohaterów prowadzi do nocnego, suto zakrapianego śliwowicą symbolicznego oczyszczenia.

Ciepła, muzyczna impresja na temat rozgoryczenia i życiowego niespełnienia. Pod fasadą domowego ciepła i zawodowego sukcesu kryje się zazdrość i utracone ambicje. Fabularny debiut Passera, współscenarzysty i asystenta filmów Miloša Formana, został uznany za jeden z dziesięciu najlepszych czechosłowackich filmów wszechczasów. Pierwszy i ostatni pełnometrażowy film reżysera nakręcony w ojczyźnie – ze względu na zakaz ekranowy tworzył on za granicą, między innymi w Stanach Zjednoczonych.

7.02g. 18:30

Stokrotki                

Rok produkcji: 1966

Czas: 74 '

Reżyseria: Věra Chytilová

Obsada: Ivana Karbanová, Jitka Cerhová, Jan Klusák, Marie Češková, Julius Albert

Najsłynniejsze dzieło wybitnej czeskiej eksperymentatorki Věry Chytilovej. Surrealistyczna opowieść o dwóch bezpruderyjnych i pozbawionych zahamowań Mariach. Pozornie niewinne dziewczęta dopuszczają się wszystkich możliwych grzechów, łamiąc wszelkie granice przyzwoitości. Naciąganie starszych panów czy pijackie harce w eleganckich lokalach to tylko niektóre z przykładów ich licznych wyrachowanych, ale niepozbawionych uroku psot.

„Stokrotki” to wielkie osiągnięcie czechosłowackiej Nowej Fali i jeden z najbardziej wyrazistych obrazów łączonych z awangardowym ruchem artystycznym, który zaistniał za naszą południową granicą w latach 60. To ekscentryczne stylistycznie dzieło do dziś zaskakuje wielością interpretacji, często skrajnych. Jest odczytywane zarówno jako moralitet o zepsuciu współczesnych kobiet, jak i pierwszy w historii kina manifest feministyczny.

Nagrody: Grand Prix na festiwalu kina autorskiego w Bergamo

8.02g. 18:00

Słońce w sieci               

Rok produkcji: 1962

Czas: 90 '

Reżyseria: Štefan Uher

Obsada: Marián Bielik, Jana Beláková, Oľga Šalagová, Eliška Nosáľová, Pavol Chrobak

Historia skomplikowanego związku Fajola i Beli, którzy poszukując własnej tożsamości uciekają przed światem na dachy domów czy na wyprawy po Dunaju. Przełomowe dzieło uznawane za początek czechosłowackiej Nowej Fali, które zaskakuje przede wszystkim świeżością i odkrywczością formy. Liryczna historia miłości dwojga młodych ludzi była udaną próbą uchwycenia emocjonalnego dojrzewania ówczesnej młodzieży, która swoją niepewność, niedoświadczenie i strach przed życiem starała się ukryć pod maską cynizmu i obojętności.

Reżyser wykorzystał w filmie swoje doświadczenia dokumentalisty, zrywając niemal całkowicie z konwencją epickiego filmu fabularnego. Połączenie gry profesjonalnych aktorów i amatorów daje efekt ogromnego autentyzmu. Plastyczne zdjęcia znakomicie oddają atmosferę tamtych czasów i podkreślają wymowę filmu. „Słońce w sieci” to film, który rozpoczyna epokę portretowania prawdziwych ludzi.

9.02g. 18:00

Pali się moja panno                              

Rok produkcji: 1968

Czas: 70 '

Reżyseria: Miloš Forman

Obsada: Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Josef Valnoha, František Debelka, Josef Rehorek, Josef Kolb, Milada Ježková, Marie Silvová, Hana Kuberová

W górskiej wiosce zorganizowano bal strażaków. W programie jest konkurs na królową piękności, loteria fantowa oraz jubileusz 85. urodzin jednego ze strażaków. W gorączkowym zamieszaniu, któremu towarzyszy awaria prądu, ze stołu znikają loteryjne fanty. Przerażone sytuacją kandydatki na miss zamykają się w toalecie. Nagle we wsi wybucha pożar…

Słodko-gorzka satyra Miloša Formana spotkała się z uznaniem na całym świecie. Po tym, jak Carlo Ponti (producent filmów Antonioniego) wycofał z produkcji swoje udziały, a film został zakazany, reżyser o mały włos nie przypłacił filmu więzieniem za „dywersję gospodarki czechosłowackiej”, ponieważ władza odczytała go jako alegorię aktualnych przetasowań w Komunistycznej Partii Czechosłowacji. Wydarzenia te były powodem emigracji reżysera i przyczynkiem do jego międzynarodowej kariery.

Nagrody: Nominacja do Oscara za najlepszy film zagraniczny, 1969

Udział w konkursie głównym na festiwalu w Cannes